Може поговоримо про увагу?

 


         Шановний учень! Рада, що  ти заглянув на сторінку, яка тут є саме для тебе. Бажаю цікавого ознайомлення. Побажання та відгуки чекаю в коментарях.

                                 МОЖЕ ПОГОВОРИМО ПРО УВАГУ?

                   Перед початком роботи з комп’ютером, його потрібно ввімкнути і зачекати, доки він завантажитися. Так само і з мозком. Буває, дивишся на полицю, а потрібної речі не бачиш. А потім підходить хтось інший і знаходить її за секунду. Чому так? -  Недостатній рівень активації.  Щоб продуктивно вчитися, необхідний достатній рівень активації — це поточний стан активності мозку, від якого залежить пильність та якість обробки інформації – потрібна УВАГА.              

                Увага — це концентрація людини на чомусь…

               «Найдешевша» увага — та, яку найлегше викликати — мимовільна. Варто підстрибнути, змінити інтонацію, плеснути руками, і ваш мозок зреагує на це. Хтось впустив ключі, на дошці замиготіла картинка, поряд почали говорити про щось знайоме, або ж нам подобається якась книга і ми її читаємо, або ж займаємось улюбленою справою…

             «Найдорожча» увага — довільна. Вона вимагає залучення багатьох структур мозку. Підлітки здатні тримати довільну увагу 10 хвилин, дорослі — до 20 хвилин. Довільна увага вимагає психічних зусиль, тому сила волі і довільна увага — речі синонімічні. А для засвоєння інформації  нам саме і потрібна довільна увага. І в цьому випадку потрібно підключати силу волі та мотивацію.

            Післядовільна увага – вид уваги, яка виникає після того, як свідоме зосередження на певному об'єкті переходить у невимушене. Головним спонукальним чинником, який викликає післядовільну увагу, є стійкий інтерес. Наприклад, ти починаєш читати оповідання (тобі його задали на урок) і ти не дуже хочеш читати, але заставляєш себе, підключаючи силу волі, мотивуєш себе високою оцінкою; читаючи, захоплюєшся … і ось тепер довільна увага переходить у післядовільну, адже читаєш уже не тому, що потрібно, а тому, що тобі подобається дана історія.

Перевірте свою увагу за допомогою вправи «Лінія»

           Завдання - на чистому аркуші паперу з допомогою олівця, дуже повільно і плавно, ведете лінію і зосереджуєте всі думки і увагу тільки на ній. Як зловили себе на відволіканні - робите маленький пік наверх, як на кардіограмі, і продовжуєте. За підсумками неважко підрахувати кількість «відволікань». Хороший рівень концентрації, якщо за три хвилини немає жодного піку.

           Одного космонавта журналісти запитали - яка вправа перед польотом у космос найважча? Він подумав-подумав і сказав: «Секундна стрілка». Суть вправи в тому, що треба взяти звичайний годинник і уважно спостерігати за секундною стрілкою п'ять хвилин. І думати тільки про неї. Сам себе контролюєш. Відволікся - ставиш собі мінус і знову спочатку...

          На що спрямовано цю вправу? Правильно, на тренуванні «концентрації уваги». Для космонавта це якість є актуальною і навіть життєво важливою з тієї причини, що ціна помилки  дуже висока. Він не має права помилятися, адже від нього залежить вся  корабельна техніка, і саме життя - він може просто не повернутися на Землю...

          Акторська професія повністю побудована на концентрації уваги на своїй ролі, на повному зануренні в життя свого персонажу.

          Де ще актуальна висока концентрація уваги? Зокрема, у спорті. Всі спортсмени знають, що висока концентрація це їх хліб і працюють над цією якістю. У чому сила концентрації в спорті? Посидьте над шаховою позицією години дві-три, тримаючи перед уявним поглядом всі сотні можливих ходів і комбінацій! Зброя шахіста - концентрація уваги.

          Найбільш показова ілюстрація сили концентрації в спорті - це воротар, наприклад, у футболі. Скільки часу за весь матч він тримає в руках м'яч? Всього лише близько двох хвилин. Так значить, йому можна за інші 88 хвилин відняти зарплату? Ні, завдання воротаря не у володінні м'ячем, і навіть не в довжині рук і не в потужності стрибка - а у стовідсотковій концентрації уваги. Його завдання - бути всі 90 хвилин матчу повністю сконцентрованим на ситуації, на стані м'яча, пасах і комбінаціях супротивників, переміщення футболістів. Секундна розслабленість і втрата концентрації веде до затримки при реагуванні на м'яч, неточним рухам, програшу - і знецінення праці всієї команди.

           Вправи, які допоможуть розвивати вашу увагу: 


Вправа «Заборонена цифра». Рахуйте вголос від одного до 41, не називаючи числа, в яких є цифра 4. Замість них говоріть: «Не зіб'юся».


Вправа «Кольори». Потрібно називати колір букв, а не текст, який читаєте:

Червоний. Зелений. Синій. Жовтий. Фіолетовий. Помаранчевий. Коричневий. Синій.

Червоний. Чорний. Зелений. Блакитний. Жовтий. Коричневий. 

Чорний. Зелений. Синій.

Фіолетовий. Блакитний. Жовтий. Чорний. Червоний. 

Помаранчевий. Коричневий.

 

Методика «10 слів». Цей тест побудований на тісному зв'язку концентрації уваги з короткочасною пам'яттю. Потрібно один раз прочитати десять випадкових слів, підібраних без явних смислових і асоціативних зв'язків. Після єдиного зачитування -  відтворити усі слова. Якщо ви працюєте самостійно, необхідно прочитати десять слів тільки один раз, уважно вчитуючись у кожне поняття, і відтворити їх, загинаючи пальці.

Наведено 5 наборів з 10 слів (для п'яти спроб).

1.     Книга, троянда, доміно, яхта, кролик, окуляри, цегла, гніздо, голка, контрабас.

2.     Болото, принц, кішка, магазин, парта, футбол, хмара, медуза, картина, градусник.

3.     Сокира, гроза, вино, броня, зоопарк, самурай, фабрика, гиря, барон, руда.

4.     Кіно, яблуко, чайник, диво, носоріг, жовтень, фініш, кисть, зерно, папір.

5.     Капуста, шпага, подушка, дорога, пила, пагорб, паркан, трубка, весілля, комар.

Оцінка результатів. У вас гарна концентрація уваги, якщо після одного зачитування вдається відтворити 8 і більше слів. Концентрація уваги задовільна, якщо вдається відтворити 7 слів. Слабка концентрація уваги, якщо вдається відтворити менше 7 слів.

Поради учню:

1. Якщо ти неуважний, це означає, що твоя увага спрямована на щось інше. Визнач її об’єкт. Подолай суперника. Спрямуй силу уваги, куди слід.

2. Увага є і умовою, і результатом твоєї діяльності.

3. Якщо ти уважний – засвоїш матеріал, а концентрація уваги потребує твоїх свідомих дій.

4. Готуй все необхідне до початку уроку. Твоя організованість сконцентрує твою увагу.

5. Ти повинен ставити своїй увазі чіткі завдання: на що саме вона має бути спрямована.

6. Оскільки при втомі керування увагою погіршується, для її відновлення потрібно вчасно відпочивати, займатися автотренінгом, використовувати спеціальні вправи.

7. Під час виконання завдання час від часу запитуй себе: «Про що я думаю?».

8. Якщо ти виявив, що твоя увага розсіюється, достатньо буває одного цього запитання. Якщо не допомогло – зміні положення тіла, або почитай вголос, підсилюючи чи зменшуючи силу звуку.

9. Зосередженню уваги допоможуть і прості запитання, які ти можеш ставити собі час від часу: «На яке запитання щойно відповідав однокласник?», «Яке запитання щойно поставив учитель?».

10. Якщо ти не зміг зосередитися на виконанні завдання – просто повтори його, можна вголос.

11. Структуруй матеріал конспекту, підручника (створюй таблиці, схеми тощо). Тоді обсяг уваги збільшується.

12. Щоб привернути свою увагу до матеріалу уроку, знаходь те, чим він пов’язаний з твоїм досвідом, інтересами.

13. Більше працюй з підручниками, оскільки це тренує увагу.

14. Не поспішай змінювати види роботи. Зважай на те, що внаслідок неповного, незавершеного переключення уваги можуть виникати помилки.

15. Не намагайся робити багато справ одночасно, бо частий перехід від однієї діяльності до іншої зменшує увагу.

16. Враховуй, що ступень і обсяг уваги пов’язані зворотною залежністю – збільшення обсягу елементів, що сприймається, викликає зменшення уваги і навпаки. Тому важливий матеріал повторюй окремо.

17. Знаходь чинники, які сприяють підсиленню твоєї уваги (легка музика при читанні, відповідне освітлення тощо).

18. Враховуй вплив природних чинників: в дощовий день концентрація уваги зменшується, а отже тобі потрібно приділити більше часу (повторень) для виконання завдань.

Успіх навчання залежить саме від кожного з вас!

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Просвітницькі години, тренінги до МІЖНАРОДНОГО ДНЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ (учні 1-А, 1-Б, 2-Б, 3-Б, 4-А, 4-Б, 6-А, 6-Б, 7-Б, учні парламенту)

Приємна мить зустрічі учнів 4(8)А класу. Віримо у перемогу нашої України! Все буде Україна!