ПОРАДИ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ
ПОРАДИ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ
1. Турбуємось про себе і
намагаємось не починати роботу без ресурсу. Якщо нам не вистачить
сил витримати погляд дитини, наповнений болем, її запитання, реакцію – це посилить
її стан занепокоєння та безпорадності.
2. Наше
завдання – створити безпечний простір, у якому б дитина відчула
близькість – “я з тобою”. Ідеться
про простір із чітко структурованими правилами та межами контакту.
3. Не
можна використовувати в іграх чи під час занять метафори, образи літаків тощо.
Це може травмувати дітей, які були під обстрілами. У роботі спираємося на метафори та образи дому,
землі, веселки, води.
Навіть образ неба зараз не даватиме
дітям стійкості – для багатьох це
джерело небезпеки. Будь ласка, зважайте на це, плануючи свої зустрічі з учнями.
4. Дітям важливо почути: “Те,
що ти пережив – жахлива трагедія, це жахливо й так шкода, що тобі довелося
через це пройти.
Я захоплююсь твоїми мужністю та силою. Попри таке горе, ти
справляєшся, як справжній герой. Я дуже хочу тебе обійняти та захистити”.
5.
Якщо дитина починає говорити, що б вона не говорила, ми її слухаємо й не перебиваємо! Киваємо,
підтримуємо й наприкінці робимо акцент на тому, що навіть слухати – це дуже
важко. Далі можна сказати: “Але я бачу, який ти сильний і як ти справляєшся”. Проте
не давайте порад, поки вас не попросили про це.
Україна переможе! Дякуємо захисникам
ЗСУ!
Все буде Україна!
Як бути з агресією в учнів? З надмірною
активністю, збудливістю, балакучістю? Як повернути учнів до правил, дисципліни,
самоконтролю? Як реагувати на лайку?
Ми кажемо дітям, що
в період переживання стресу всі реакції на ненормальні ситуації вважаються нормальними.
Якщо ви зможете легалізувати емоції дітей, це буде правильно. Водночас ми
кажемо дітям: “Злитися
– нормально, але шкодити іншим не можна. У нашому з вами просторі ми також не
використовуємо лайку”.
До того ж можна сказати: “Психологи мені розповіли, що коли людина
лається, вона намагається знеболити те, що вона відчуває, але в нашому просторі
ми маємо домовитися, що ми це не вживаємо”. У класі можна
легалізувати вислів про корабель, вивести його з рядів лайки, а всі інші
заборонити.
Нам треба кудись спрямувати їхню енергію. Можливо, вдасться спрямувати її у волонтерство, начання,
прогулянки.
Нині
діти в неоднакових умовах: одні – у безпеці, інші – у сховищах. Як запобігти
засудженню, сваркам між ними?
Це стосується не тільки дітей, а й дорослих. Коли ми відчуваємо
безпорадність, починаємо “мірятися” стражданнями. Нам треба легалізувати
почуття, дати можливість кожній людині без почуття провини перебувати там, де
вона перебуває. Можна сказати на початку: “Як я рада всіх бачити, незалежно від того,
де ви зараз перебуваєте. Найголовніше – що ви живі, найголовніше – що ми
українці, що ми разом. І де б ми не були, наше завдання – бути хоча б емоційною
допомогою Україні. У якій країні чи в якому б місті ви не були, ваші сили дуже
важливі, щоби ми разом могли відбудовувати Україну”.
Як
повернути дітям мотивацію вчитися?
Якщо бути чесною, то зараз
ніяк. Адже коли небезпечно, когнітивна сфера страждає. Але зараз для дітей
занурення в навчання може бути рятівним. Спочатку діти будуть приходити на
урок за спілкуванням, за контактом з учителем. Вони хотітимуть на уроки, якщо в
спілкуванні з вами дітям буде безпечно, якщо ви проводитимете уроки так, що
діти будуть відчувати хоча б маленькі, але перемоги. Перемога – це і є
мотивація.
Розбивайте всі свої уроки на
короткі блоки, які завершуватимуться практичною дією. Дітям зараз треба
включатися в дуже наочний результат. Щось зробили – відчули результат, отримали
оплески й похвалу: “Ви
молодці, я розумію, як вам зараз складно”. Якщо у вас буде
можливість підтримати кожну дитину, з якою ви в контакті, знайти якесь одно
слово, яке можна їй сказати, наприклад, про те, як ви раді її бачити, як усі
подорослішали, які всі гарні, буде дуже ефективно.
Все буде Україна!
Коментарі
Дописати коментар