Психологічна безпека учасників освітнього процесу
Сьогодні цікавими думками
поділилася з соціальними працівниками Коротюк З.М. (методист, в.о.завідувача
навчально-методичного центру психологічної служби і соціальної роботи, Тернопільський
обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти -ТОКІППО) з теми «Психологічна
безпека учасників освітнього процесу».
Для дітей і
молоді несприятливі впливи середовища виявляються, насамперед, у вигляді
складних ситуацій у міжособистісному спілкуванні (конфліктів з батьками,
друзями, вчителями, непорозумінні з оточуючими тощо), проявах психологічного та
емоційного насильства (ігноруванні, приниженні, погрозах, недоброзичливому
ставленні тощо), дії несприятливих факторів, пов’язаних з процесом навчання.
Так, дослідники, які
вивчають коло проблем, пов’язаних з питанням психологічної безпеки освітнього
середовища, вважають, що психотравмуючі ситуації прямо чи опосередковано
впливають на фізичне і психічне здоров’я особистості. Зокрема, до
психотравмуючих ситуацій у навчальному процесі освітнього закладу можна
віднести: конфлікти у стосунках вчитель – учень, учень – учень, учень – батьки
тощо; проблема адаптації в освітньому середовищі; атмосфера конкуренції між
однолітками; надмірна вимогливість
педагогів тощо.
Таким чином,
безпечне освітнє середовище – це стан освітнього середовища, в якому: наявні
безпечні умови навчання та праці, комфортна міжособистісна взаємодія, що сприяє
емоційному благополуччю учнів, педагогів і батьків, відсутні будь-які прояви
насильства та є достатні ресурси для їх запобігання, а також дотримано прав і
норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного
учасника навчально-виховного процесу.
Робота над створенням
освітнього середовища не припиняється з досягненням певного результату.
Насамперед, це безперервний процес реагування на нові виклики життя, пошук
нових можливостей, ресурсів, генерування нових ідей і правил. Водночас
необхідно, щоб всі учасники цього процесу усвідомлювали спільну
відповідальність, мали вміння, бажання та добру волю для такої співпраці.
Коментарі
Дописати коментар