Перший раз у перший клас: поради вчителям для комфортного знайомства першокласників з гімназією
П’ятий клас – кризовий етап у розвитку особистості. Тому завдання вчителів і батьків – зробити світ середньої школи дійсно комфортним для учнів! У цей період діти охоче приймають дозовану допомогу та підтримку, довірливо ставляться до дорослих, але при цьому постійно перевіряють їхній авторитет.
Спочатку пропоную ознайомитися з особливостями психології учнів передпідліткового віку.
Психологічні особливості молодшого підліткового віку:
- прагнення відмежуватися від усього підкреслено дитячого;
- почуття дорослості;
- пошук власної унікальності;
- емоційність – висока розумова активність розвивається лише в діяльності, що подобається;
- низька адаптація до невдач – успіх/неуспіх суттєво впливає на мотивацію до навчання;
- емоційна нестабільність;
- поява потреби стати авторитетом у колективі однолітків, у родині;
- прагнення уникнути ізоляції, мати вірного друга;
- підвищена стомлюваність;
- нестабільна самооцінка, переоцінка своїх можливостей;
- відраза до необґрунтованих заборон;
- увага до відповідності слова і діла.
Які ж навички має сучасний п'ятикласник і як вчителю їх посилити?
Уміння працювати в команді
Учень уміє бачити спільну мету, чути однокласників, приймати ідею інших та плекати особисті амбіції. Важливо бути готовим надати допомогу іншим і підтримати однокласників у складній ситуації, вміння переконувати і знаходити компроміс.
Ідеї для вчителя:
- організовувати командні заходи: ігри, постановка спектаклів, волонтерські програми;
- перетворювати звичайні уроки на цікаві проєкти, які необхідно захищати всією командою.
Креативність
Креативний п'ятикласник знаходить нестандартні рішення у знайомих ситуаціях, він вміє вигадувати і втілювати в життя нові ідеї.
Ідеї для вчителя:
- Запропонуйте учням не лише дати правильну відповідь при розв'язанні задач, але і знайти декілька різних варіантів рішення.
- Заохочуйте фокусуватися не лише на програмних, а й на позакласних заняттях: музичних школах, спортивних секціях, курсах акторської майстерності, художніх гуртках тощо. Влаштовуйте конкурси талантів. Дитині з широким кругозором легше адаптуватися до змін та знаходити нестандартний підхід до розв'язання проблем.
Комунікабельність
Любов до спілкування полягає у відкритості та вмінні налагодити контакт з іншими людьми. Важливо розуміти потреби та наміри оточуючих.
Ідеї для вчителя:
- заохочуйте активну участь у дискусії;
- залучайте однокласників до участі у спортивних та мистецьких заходах, відвідуйте разом гуртки за інтересами.
Позитивне ставлення до оточення
Віра в себе та в інших людей. Такий погляд на світ сформує у п'ятикласника звичку дивитися на події з різних боків і знаходити позитив у оточенні.
Ідеї для вчителя:
- Влаштовуйте дні самоуправління – нехай учні розуміють особливості роботи педагога. Долучайте до тимчасового вчителювання не лише дітей з цього класу, а й старшокласників. Учні мають відчувати, що школа прекрасно розуміє, з якими складнощами вони зустрічаються, а вчителі завжди готові допомогти порадою, звернути увагу на позитив і прогрес.
- Організуйте здорову конкуренцію. Це допоможе школярам тримати фокус на власній меті, а не на тимчасових невдачах.
Жага до знань і допитливість
Інтелектуальний голод, жага нових знань та інтерес до навколишнього світу – «вбудована функція» кожної дитини. Завдання дорослих – зберегти цю зацікавленість.
Ідеї для вчителя:
- Забезпечте наочність. Хімія, фізика та біологія стають особливо цікавими, коли можна вивчати не тільки теорію, а й робити досліди. Ми маємо не лише підготувати учня до контрольної, але і закохати його у свій предмет.
- Запрошуйте лекторів, влаштовуйте тематичні екскурсії. Залучайте батьків до життя класу. Охочі можуть розказати про свою професію, підготувати фотографії, цікаві факти та кумедні випадки зі своєї роботи. Учні з перших вуст зможуть дізнатися про спеціальності та зрозуміти, як можна застосовувати отримані знання на практиці.
Перехід до середньою школи – важливий крок у житті учнів. Вони пишаються тим, що подорослішали, стали ближчими до старшокласників, навчаються у різних кабінетах, знайомляться з учителями-предметниками. Все ж, діти потребують посиленої уваги, підтримки та ненав'язливого контролю, оскільки їм складно орієнтуватися в нових вимогах шкільного життя. Об'єднайтеся з батьками, створіть сприятливий психологічний клімат і ставтеся уважно до кожної дитини. Бажаю вам і вашим п'ятикласникам легкої адаптації!
Коментарі
Дописати коментар