ЛІНІЇ НАПРУЖЕННЯ В ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ // взаємини батьків з підлітком (5-7 кл.)
ЛІНІЇ
НАПРУЖЕННЯ В ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ
Завданя підліткового віку:
1. Усунення батьківських ролей.
Батьки вже не є авторитетом.
2. Розчарування в дитячій обіцянці.
Підліток стикається з тим, що не може мати все й бути всім.
3. Пошук свого місця у світі дорослих.
Ровесники і їхня думка виходять на перший план.
Підлітки, аби виконати завдання свого віку, часто
вдаються до агресивності. Чим більше дитина була прив’язана до батьків, чим
більш слухняною була й залежала від думки дорослих, тим вірогідніше, що
протести й хамство матимуть високу інтенсивність та частоту”, – кажуть психологи.
Коли
агресія підлітка зустрічає перешкоду, може виникнути насилля. Воно може бути
спрямоване на інших і на себе.
Як реагувати на агресію підлітка:
1. Ставитися до такої поведінки як до
неможливості підлітка поводитися інакше. Не приймати її на
свій рахунок.
2. Не відповідати на агресію насиллям. У
момент агресії не шантажувати підлітка, не погрожувати.
3. Звертатися до хорошої частини “Я” дитини.
Коли ви розумієте, як непросто дитині жити в цей період, тоді не стаєте
противниками.
4. Після
того, як ситуація владналася, можна разом подумати: що це було, чому підліток
поводився так грубо, як можна домовитися, щоби дитина реагувала інакше. Говорити потрібно від себе, про свої почуття, а не про дитину: “Мені це неприємно” замість “Ти так погано поводишся”.
Загальні
рекомендації батькам:
- Батькам варто відвикати бути
батьками маленьких дітей і вчитися бути батьками дорослих людей.
- Треба
послідовно приймати те, що діти будуть відштовхувати батьків. Тому треба
навчитися розчинятися, відходити в тінь і водночас залишатися включеними в
ситуацію, якщо дітям потрібна допомога.
- Є діти, які
не хочуть дорослішати й відокремлюватися. Відмова від дорослішання має
більше непокоїти батьків.
- Прислухатися до думки підлітка
без оцінних суджень.
БАЖАННЯ
ДОРОСЛИХ, А НЕ ПІДЛІТКІВ
“Частіше з питаннями мотивації
ми зіштовхуємося, коли йдеться про навчання. Батьки вірять, що діти мають
вчитися й достатньо добре. Ми віримо, що, крім навчання, дитині треба займатися
спортом, правильно харчуватися, займатися мистецтвами, щоби була соціалізація”.
МОТИВАЦІЯ ДІТЕЙ НА РІЗНИХ
ЕТАПАХ ДОРОСЛІШАННЯ
1. У
маленьких дітей навчання не відокремлене від життя.
2. Схвалення
батьків. Для дошкільнят воно ще важливе.
3. Схвалення
вчителя. У початковій школі важливий учитель. Якщо він став суперфігурою в очах
дитини, то мотивація не зникає.
4. Схвалення
ровесників. У середній школі значущими стають думка і схвалення ровесників.
Якщо довкола середовище спрямоване на пізнання й досягнення, то дитина буде
прагнути не втратити схвалення товаришів.
5. Є
розуміння “навіщо”. У старшій школі діти навчаються, якщо в них є розуміння
навіщо. Коли дорослі кажуть “навіщо” – це ваші слова, а не внутрішні знання
дитини. У підлітковому віці значущість батьківських слів знижується.
6. Звичка
– якщо сформована звичка навчатися. Звичка перестає працювати, якщо в підлітка
сильний опір.
“Здебільшого у середній школі цікавість до
навчання знижується, стає незначимим схвалення батьків і вчителя, а також
ровесників, адже здебільшого навчання їх також не цікавить, “навіщо” ще не
сформувалося, а звички або не має, або зійшла нанівець. Тому виходить
мотиваційний провал у навчанні”.
ЯК ФОРМУЄТЬСЯ
ВНУТРІШНЯ МОТИВАЦІЯ ПІДЛІТКА
Внутрішня
мотивація дитини – це не про те, що здається важливим батькам. Внутрішня мотивація може будуватися з огляду
на такі чинники:
- Що дитина бачить у
майбутньому? Розмови про майбутнє з дитиною важливі.
- Чого хоче? Кожна дитина має
своє “хочу”, навіть якщо про це не каже дорослим.
- Що їй / йому подобається
робити?
- Що вона / він хоче отримувати?
- Які зусилля вона / він він
готова/-ий докладати для досягнення того, що бажає? Батькам варто частіше
задумуватися, що потрібно робити, щоб у дитини збільшилося бажання, а
супротив зменшився.
Що впливає на формування внутрішньої
мотивації:
- Модель – те, що є
перед очима підлітка.
“Не зовсім чесно вимагати від
підлітка мотивації до розвитку, активної діяльності після школи, якщо після
роботи батьки повечеряли – і дивляться телевізор або проводять час у гаджетах”, – каже психолог.
Важливо, що
батьки показують і демонструють. Є шанс, що діти прислухаються, якщо не одразу,
то в майбутньому.
- Середовище – місце, де підлітки
спілкуються і взаємодіють. Дорослі не завжди можуть на це вплинути. Однак,
від батьків залежить вибір місця проживання, школи, додаткових занять.
- Досвід. Важливий батьківський досвід, про
який потрібно говорити з підлітком і демонструвати.
“Коли я щось захотів, почав
робити ось так і так, і мені вдалося. А коли не вдалося – як я на це
відреагував”.
- Самооцінка / впевненість. У підлітка
самооцінка нестабільна, скаче від заниженої до завищеної. До підліткового
віку батьки ще можуть впливати на самооцінку – хвалити, підтримувати. У
підлітковому віці батькам головне – не нашкодити.
- Результат. Підліткам важлива ближня вигода –
тут і зараз. Їм важливо швидше побачити результат. У підлітків ще немає
терплячості й посидючості. Дорослим варто допомогти зрозуміти підлітку, що
навіть за невелику дію можна отримати маленький, але результат.
- Емоційний стан. Важливе позитивне
налаштування.
- Найкращий
формат спілкування з підлітками – відкриті запитання. Важливо не
засуджувати відповіді підлітка, а із зацікавленням вислуховувати.
Цікавитися в дитини: “що тобі подобається?”, “чого ти хочеш?”, “що тебе
радує?”, що останнє тебе в цьому місяці порадувало?”. Також говорити про
те, які герої у фільмах / книжках йому подобаються.
- Зайнятися
собою.
У підлітковому віці для батьків важливо зберегти свою психіку в
стабільному стані.
- Пам’ятати, що на другій чаші вагів
– ваші взаємини з підлітком. Головне в підлітковому
віці – їхнє збереження.
- Любіть своїх дітей! Вони у Вас найкращі!
Коментарі
Дописати коментар